fredag den 11. maj 2012

Hæklet Bjørnehue..

Så blev jeg færdig med mit lille hyggeprojekt.. Har nok taget ca. 5 timer at lave!

Den er lavet delvis efter en opskrift jeg fandt på nettet, bare for at få den nogenlunde rigtige omkreds.. Resten er eget design, men med inspiration fra alt det, der kan findes på nettet af søde huer til børn..
Garnet er DROPS 100%  ren Alpaca uld.. Dejligt lunt og kradser ikke :D Jeg har hæklet den med tre tråde og på hæklenål nr. 6.. Farverne er 0401 og 0302.. To tråde med den mørke og én med den lyse.. Selve kanten er om vendt, der har jeg brugt to tråde af den lyse og én af den mørke..




Opskriften kort:

Jeg vil gerne starte med at fortælle, at jeg ikke er god til at skrive opskrifter.. Denne opskrift er bare ud fra hovedet og hvad jeg kunne tælle mig til på huen (rimelig svært med farverne og ulden - men tror det lykkedes) :)

Der skal tages forbehold for fejl og mangler..

Held og lykke..

Fastmaske = fm
Luftmaske = lm
Kædemaske = km
*betyder at det enkelte trin skal gentages*

Huen:
Lav en magisk ring med 5 fm
1. omg: 2 fm i hver fm (10)
2. omg: *1 fm i næsten fm, 2 fm i næste fm* gentag runden ud (15)
3. omg: *1 fm i næste 2 fm, 2 fm i næste fm* gentag runden ud (20)
4. omg: *1 fm i næste 3 fm, 2 fm i næste fm* gentag runden ud (25)
5. omg: *1 fm i næste 4 fm, 2 fm i næste fm* gentag runden ud (30)
6. omg: *1 fm i næste 5 fm, 2 fm i næste fm* gentag runden ud (35)
7. omg: *1 fm i næste 6 fm, 2 fm i næste fm* gentag runden ud (40)
8. omg: *1 fm i næste 7 fm, 2 fm i næste fm* gentag runden ud (45)
9. omg: *1 fm i næste 8 fm, 2 fm i næste fm* gentag runden ud (50)
10. omg: *1 fm i næste 9 fm, 2 fm i næste fm* gentag runden ud (55)
11.-19. omg: 1 fm i hver fm (55) luk af med en km

Find ud af hvor du vil have øreflapperne til at sidde! Mine sidder overforhinanden, har delt de 55 fm op, så de sidder så meget overfor hinanden som muligt. Du laver en luftmaske for hver gang du skal vende arbejdet.. På den næste række springer du den første fastmaske over..

Øreflapper: (x2)
1. omg: 10 fm, 1 lm - vend arb.
2. omg: 9 fm, 1 lm - vend arb.
3. omg: 8 fm, 1 lm - vend arb.
4. omg: 7 fm, 1 lm - vend arb
5. omg: 6 fm, 1 lm - vend arb.
6. omg: 5 fm, 1 lm - vend arb.
7. omg: 4 fm, 1 lm - vend arb.
8. omg: 3 fm, 1 lm - vend arb.
9. omg: 1 fm, luk af med km

Ører: (x2)
Lav en magisk ring med 4 fm
1. omg: 2 fm i hver fm (8)
2. omg: 2 fm i hver fm (16)
3.-5. omg: 1 fm i hver fm (16)

Tryk øret fladt og sy det sammen.. Sy ørerne fast på huen, hvor du nu vil have dem til at sidde.. Jeg har bukket mine en smule, så de bliver mere konkave, da jeg synes det giver en bedre effekt af ørerne! :)

Afslut med at hækle fastmasker hele vejen rundt, også på øreflapperne! - Og så er det ellers bare at hæfte enderne..

Hint: Jeg hæklede diverse løse ender med, da jeg hæklede kanten hele vejen rundt ;)

Jeg har valgt at flette nogle snore i - men det er jo smag og behag..

Du må meget gerne komme med feedback..

6 kommentarer:

  1. Hvor den altså bare fin :0)

    SvarSlet
  2. Syntes den ser rigtig in ud og nu vil jeg selv give den et forsøg :)
    Mmille

    SvarSlet
  3. Den er super fin:-) jeg gir den et forsøg:-)

    SvarSlet
  4. Hvad str er det:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den bliver ikke særlig stor, så det er nok kun til den første måned :)

      Den er lige knap 12 cm i diameter.

      Slet