tirsdag den 4. september 2012

Fjerde Jordemoder Besøg

Så kom vi endelig afsted til fjerde jordemoder besøg.
Jeg har gået og glædet mig det sidste stykke tid, da jeg meget gerne har ville vide, hvor stor hun er lige nu ca.
Hun er vurderet til 2400 gram og står stadig med hovedet nedad - dog står hun ikke helt fast endnu. Hendes numse ligger oppe ved mit brystben og fødderne stikker ud mod mine højre ribben. Når fødslen så på et tidspunkt nærmer sig, vil hun rykke mere ind på midten, så hendes ryg vil ligge mod midten af min mave og benene krydset under mine ribben.

Jeg fik også lektier for til næste gang :) Jeg skal skrive en liste over, hvad jeg er interesseret i skal ske under fødslen og hvad jeg ikke vil have! Så vil hun gennemgå listen for mig, og fortælle hvad der er realistisk eller ej - super fedt ! :D

Lige nu kunne jeg godt tænke mig at det forløber sig således:

Ingen smertelindring, før vi ved hvad mit bækken kan holde til - gerne helt undgå epidural.
Gerne selv sørge for oxytocin "tilførsel" ;) - Hvis jeg ender med vedrop, hæmmer det den naturlige forekomst af oxytocin og så kan det være svært for kroppen at finde ud af, hvordan den selv skal holde gang i veerne. Og jeg vil helst ikke have at fødslen skal gå i stå, eller jeg pludselig ligger med for svage veer.
Jeg vil også gerne undgå at ligge på ryggen, da det er den mest unaturlige fødestilling - den er kun god, fordi jordemoderen vil kunne følge bedre med ;) Jeg vil derfor gerne kunne udnytte tyngdekraften, evt. stå op eller på alle fire - muligvis siddende på hug. Hvis man også står på alle fire, kan man nemmere "guide" barnet rigtigt ned i bækkenet og derfor undgå sugekoppen, hvis hovedet står skævt i bækkenet.

Nogle få hændelser jeg ikke ser ske under fødslen:
Kejsesnit - kan jo ske akut, hvis der er noget galt.
Epiduralblokade - kan risikere at smadre mit bækken mere og "ødelægge" veerne, dvs. fødslen kan gå i stå og vare længere tid.
At blive klippet - så hellere få hjælp til at trække vejret ordenligt og ikke for voldsomt, så hun kommer for hurtigt ud, men at huden får lov til strække sig. Lærte af min fys. at når det føles som om, at man har en ananas mellem benene, så skal man tælle langsomt til 10, så undgår man større skader ;)

Ellers kan jeg jo ikke lade være med stadig at suge informationer til mig og øver mig på det der hedder smertefri fødsel. En fødsel kan jo ikke blive direkte smertefri, men man kan via teknikker lære, at arbejde med kroppen og ikke spænde for meget, da det kan gøre smerten endnu værre. Man skal trække vejret overfladisk under en ve og lade livmoderen gør arbejdet. Under pressefasen, skal man helst presse oppefra og ned og passe på ikke at spænde i skeden, da det ellers kan gøre det mere svært at presse barnet ud.

Der er en masse at lære og læse om - næste spørgsmål er så: kan jeg finde ud af at bruge det i praksis?!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar